Helsingfors runt med Tomi Lehto

Vår huvudpartner SIGMA har gett oss möjligheten att översätta och publicera inspirerande artiklar från deras sajt.

In English: [https://www.sigma-imaging.se/blog/item/all-around-helsinki-tomi-lehto/]

Gatufotografi och arkitekturfotografi kan båda vara mycket givande för fotografen på sina egna unika och roliga sätt. Många säger att gatufotografi är den svåraste typen av fotografi, eftersom det är lätt att göra många misstag och eftersom du inte kan kontrollera det som händer runt omkring dig. Det mest givande och roliga med gatufotografi är att du aldrig vet när och hur du kan hamna med ditt nya favoritfoto. Vad som alltid är säkert är att de oändliga kombinationerna av olika scenarier som ständigt händer runt omkring dig, aldrig kan lämna dig missnöjd.

Arkitekturfotografi bör inte heller tänkas på som något enkelt att göra, bara för att dina motiv är stationära. Att låtsas att fotografera olika stilar av arkitektur är lätt kommer troligen bara att leda dig in i en mängd mediokra bilder. Jag tror att det faktum att motiven i arkitekturfotografi är stilla, ger mig fler möjligheter att prova olika vinklar, och fotografera genom olika saker. Till exempel har jag ofta använt löv för att skapa en förgrundssuddighet i fotot för att verkligen dra betraktarens öga till det arkitektoniska motivet. Ljuset spelar också en stor roll i arkitekturfotografi, framförallt när du tar bilder i utomhusmiljöer. Jag gillar alltid att fotografera arkitektur när vädret är soligt, det ger mig massor av olika skuggor och ljusvariationer som kan kontrastera byggnaderna på ett mycket vackert sätt.

Att få prova nya objektiv är alltid en frisk fläkt och i denna berättelse kommer jag att dela med mig av några av mina bästa bilder som tagits med SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN | Art och SIGMA 65mm F2 DG DN | Contemporary som jag haft möjlighet att prova.

SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN | Art på min Sony A7R III har hittills gett mig de skarpaste bilderna av alla andra objektiv jag har provat och tack vare sin breda F2.8-bländare kunde jag få fantastiska resultat även i lägre ljussituationer.

Vidvinkelobjektiv har alltid legat mig nära hjärtat, och jag tycker objektivet presterar bäst när man fotograferar olika stilar av arkitektur. Att kunna passa så mycket in i ramen och ha skärpa vid vilken bländare som helst genom alla brännvidder är imponerande.

Att besöka tunnelbanestationerna är ett av de måsten om du besöker Helsingfors och du är intresserad av ”det underjordiska livet”. Om du vill ge dina foton mer av en modern känsla, är stationerna med en futuristisk stil belägna i Esbo, medan Helsingfors tunnelbanestationer bättre passar behoven hos dem som letar efter en mer klassisk och enkel stil.

Att sträva efter symmetri på dessa platser kan verkligen få dina bilder att sticka ut. Jag skulle undvika rusningstid för att få de mest rena och människofria bilderna möjligt.

När jag har fotograferat rörliga och stillastående objekt med detta objektiv, märkte jag att AF-systemet i AF-C fokusläget alltid var extremt snabbt och tyst, och det ledde till att jag aldrig missade fokus i någon av mina bilder, även med avseende på de olika ljussituationerna.

Ett litet tips för att få “de perfekta stegen” i din bild är att börja räkna personens steg från det ögonblick de dyker upp i din sökare, tills den kritiska mittenpunkten, vilket är ögonblicket då du bör ta din bild. Tekniken med att räkna “ett-två” har fungerat bäst för mig, men du kan alltid skapa din egen metod för det.

SIGMA 65mm F2 DG DN | Contemporary från SIGMA:s I-serie släpptes i januari 2021. 65mm är ett premiumkompakt primärobjektiv som är mycket välbyggt och känns solitt att använda, tack vare att objektivfattningen är tillverkad av metall. Objektiv från I-serien är perfekta för resändamål, eftersom de är lätta samtidigt som de fortfarande bibehåller den välkända bildkvaliteten från de högsta tier Art objektiven.

65mm brännvidd var en av de roligaste upplevelserna jag haft hittills. Det är ett intressant val för ett primärobjektiv, men säkerligen ett av de bästa. Objektivet har en konstant bländare på F2 vilket är mer än tillräckligt för nattfotografi, och dess fantastiska förmåga att fokusera i extremt mörka miljöer gjorde att jag slapp alla oönskade problem under natten.

Att använda de olika vitbalanslägena kan vara mycket viktigt under snöstormar på natten. När det är många olika ljusscenarier runt omkring dig kan kameran ha svårt att hitta den mest optimala vitbalansen, vilket ofta resulterar i oönskade färger. Att ställa in den på anpassat läge och hitta de perfekta färgerna för dig själv, kan spara dig tid och nerver.

Placering av motiv i gatufotografi kan göras på många olika sätt. Jag brukar oftast placera mina motiv någonstans på den nedre tredjedels linjen, för att sluta med mer utrymme uppe på fotot. Placering av motiv kan alltid vara annorlunda i gatufotografi, och som van vid Helsingfors har jag lärt mig vad som fungerar bäst för mig, men om vi jämför det med en annan stad som New York, kunde teknikerna vara mycket olika.

I nattfotografi spelar ljuset en nyckelroll för att hjälpa dina bilder att bli bättre. Det rekommenderas att vara omgiven av bra ljus vart du än går. Ju mer ljus du har runt omkring dig, desto mer troligt är det att du kommer att sluta med ett bra foto. Jag exponerar alltid mina bilder för högdagrar, eftersom skuggor alltid är lättare att förbättra i efterbehandlingen än att minska överbelysta högdagrar.

SIGMA 65mm F2 DG DN | Contemporary är ett objektiv som jag definitivt tror hör hemma i min kameraryggsäck nu. Lättheten att bära den med mig som ett kompakt objektiv, och packa nästan identisk bildkvalitet som ett Art-objektiv, är något som jag trodde inte var lätt att göra.

Medan SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN | Art, gav mig tillbaka samma känsla av glädje som jag hade när jag började med fotografi för sex år sedan. Att kunna hjälpa till att uttrycka min kreativitet samtidigt som jag har samma roliga som i början av min karriär är allt jag kunde önska mig.

Jag tycker verkligen att SIGMA-objektiv är anmärkningsvärda för sin kvalitet och överkomlighet, du kan inte gå fel med något av dem!

Tomi Lehto

Tomi är en fotograf baserad i Helsingfors, specialiserad på gatufotografi och arkitektur. Han älskar att vandra runt i staden med en kamera i handen och drömmer om att en dag bli en heltids resfotograf.


Posted

in

by