Vanliga frågor

På denna sida svarar vi på många av de vanligaste frågorna vi fått genom åren. Först hittar du en sammanställning på alla de frågor vi besvarar på denna sida.
Bläddra neråt eller klicka på din fråga för att komma till svaret.

Hittar du inte svar på din fråga här är du varmt välkommen att kontakta oss.

Allmänna frågor

Hur fungerar ett fotomaraton?

Ett fotomaraton är en fototävling som går ut på att tolka olika teman.

Stockholm Fotomaraton innehåller ett antal olika teman som ska tolkas och fotograferas i rätt ordning med en bild per tema under ett visst antal timmar.

Mer information om vad ett fotomaraton är och hur det fungerar kan hittas här.

Finns det några priser?

Självklart! Vi kommer dela ut pris till bästa bild i varje tema samt till topp 3 bästa bildserierna. Du hittar årets priser här.

Är deltagarna namnlösa för juryn?

Ja, för att bedömningen ska vara så rättvis och fördomsfri som möjligt kommer juryn inte ha en aning om vem det är som tagit bilderna de bedömer.

Hur är det med rättigheter till bilderna jag tar under Fotomaratonet?

Rättigheterna till bilderna som tas under Stockholm Fotomaraton ägs av fotograferna.

När du anmäler dig till tävlingen ger du Stockholm Fotomaraton rätt att använda dina bilder i alla medier i samband med marknadsföring och promotion för Stockholm Fotomaraton. Du ger också ditt godkännande till att dina bilder kan komma att hamna i en fotobok med bilder från eventet som kommer att säljas. Även partners till Stockholm Fotomaraton kan komma att visa upp vinnare och toppbilder från olika teman.

Finns det något annat Fotomaraton?

Runt om i världen finns det många olika Fotomaratons. För en uppdaterad lista om var det finns i år kan du hitta på www.photomarathon.com.

Registrering

Hur anmäler jag mig?

Genom att klicka på “Anmäl Dig” här på hemsidan. Därefter får du fylla i lite uppgifter för att registrera dig. Det kostar 370 kr och betalningen sker via kort.

Vad kostar det?

370 kr under ordinarie anmälningstid som avslutas den 31 juli.

Den 1 augusti släpps om det finns plats kvar ett begränsat antal eftersläppsbiljetter, till ett högre pris.

Hur väljer jag starttid?

Information om olika starttider kommer under sommaren.

När är sista dagen att anmäla sig?

Sista dagen att anmäla sig är den 31 juli. Därefter kommer det att eventuellt att släppas ett begränsat antal ”sista minuten” biljetter som är lite dyrare (2020 tog biljetterna slut).

Vad händer om jag anmält mig men inte kan vara med?

Anmälningen är bindande och det betyder att vi tyvärr inte kan ge tillbaka några pengar. Du kan däremot ge bort din plats till en vän.För att göra detta överför du din biljett till en annan person.

Läs mer om hur du gör här: https://support.billetto.com/hc/sv/articles/209486305-Jag-vill-överföra-en-biljett-till-en-vän-Hur-gör-jag.

Kan jag köpa en biljett till en annan person?

Ja, nytt för i år är att du kan köpa en biljett och sedan överföra den till en annan person.

Läs mer om hur du gör här https://support.billetto.com/hc/sv/articles/209486305-Jag-vill-överföra-en-biljett-till-en-vän-Hur-gör-jag.

Villkor för deltagande

Deltagarnummer?

Deltagarna får ett startnummer och en nummerlapp vid incheckning. Nummerlappen ska bäras synlig under hela eventet.

Får jag redigera mina bilder?

Nej! Efterbearbetning av bilder är inte tillåtet. Photoshopade eller på annat sätt förändrade bilder leder till diskvalificering.

Mina kamera har inbyggda effekter, får jag använda dessa?

Många nya digitalkameror samt mobiltelefoner har inbyggda effekter som t ex. sepia, svartvit med mera. Dessa är effekter som läggs på innan bilden tas och är därför tillåtna. Däremot är alla applikationer eller filter som justerar bilden efter att bilden är tagen förbjudna. All efterbearbetning och retuschering är förbjuden och leder till diskvalificering. Om du är osäker, avstå från effekten snarare än att chansa.

För ytterligare info se reglerna punkt 8

Behöver jag någon speciell kamera för att vara med?

Nej, alla digitala kameror och mobiltelefoner är tillåtna. Det kan vara allt från en mobiltelefon till en enklare kompaktkamera eller en proffsig systemkamera. Det som är viktigt är hur du tolkar och illustrerar de teman som ges.

Om du tänkt vara med analogt är det småformatskamera som gäller, modell spelar ingen roll.

Får jag fota analogt?

Ja! Årets upplaga har en analog klass. Samma regler gäller för den analoga klassen med några viktiga tillägg:

  • Film införskaffas av medverkande fotograf. Endast följande filmer är godkända:
    • Färg 135-film: Eget val av film framkallad med C41 processen (36 bilder)
    • Svartvit 135-film: Tri-x, TMax-100, TMax-400, Ilford HP5, Ilford Delta 100 och 400
  • Vid start, se till att exponera de tre första bilderna “blankt”, dvs med linslocket på. Detta är för att på ett enkelt sätt identifiera bild nummer ett i serien. Missas detta kommer inte dina bilder att bedömas.

Förser ni deltagarna med film?

Nej. Du ansvarar själv för införskaffning av film enl ovanstående lista.

Vilket format ska jag ta mina bilder i?

Alla bilder ska vara tagna i högsta kvalitet med JPEG-format. Bildformatet (aspect ratio) bör ej vara bredare än 3:2.

Förser ni deltagarna med minneskort?

Nej. Du ska ta med ett tomt och felfritt minneskort till starten. Vi rekommenderar att du formaterar minneskortet i kameran före start.

Behöver jag lämna ifrån mig mitt minneskort?

Nej, vi lånar bara ditt minneskort en kort stund för att ladda över bilderna till våra datorer vid målgången. Du får alltså tillbaka ditt minneskort direkt.

Är det någon åldersgräns?

Det finns ingen åldersgräns för att vara med i Stockholm Fotomaraton. Däremot behöver personer under 18 år ha målsmans godkännande.

Dags för Fotomaran

Vad ska jag ha med mig för att vara med?

Förutom det du vill ha med dig under dagen ska du vid incheckningen identifiera dig med din biljett (qr-kod). Ett gott humör är också att föredra!

Checkpoints?

Under Fotomaratonet ska du som deltagare passera en eller flera checkpoint(s) förutom start och mål. De är oftast placerade innanför Stockholms tullar.

Får jag ha med mig assistenter och medhjälpare?

Självklart!

Du får har med dig fotoassistenter, chaufförer, modeller och allt du tror du kan behöva. Se bara till att plånboken håller!

Beroende på gällande restriktioner kan vi inte garantera att de kan komma in på startområdet, checkpoints eller målgång.

Efter Fotomaran

Hur fungerar juryarbetet?

– Bildserier

Efter att ni alla gått hem från målgången och vankar mot sängarna sätter efterarbetet igång. Redan dagen efter har era inlämnade bilder skapats till kontaktkartor och går iväg på tryck. I mitten av september sätter sig sen vår eminenta jury ner och utser de bästa bildserierna från årets Stockholm Fotomaraton.

– Teman

Alla teman bedöms också separat av olika jurygrupper bestående av partners och sakkunniga. De tar fram topp 10 på varje tema och därutöver en vinnare eller topp 3.

Blir det några utställning(ar)?

Efter Fotomaran är klar kommer vi arrangera olika utställningar. Det kan vara utställningar med olika partners där vi ställer ut topp 10 på ett eller två teman, eller en större utställning med alla bilder.

Blir det någon prisutdelning?

Det sista som händer på året för Stockholm Fotomaraton är prisutdelningen.

Här presenterar vi alla vinnare på alla teman samt bästa bildserierna. Det brukar bli en härlig tillställning med mycket bilder och annat skoj.